Spolupráci radnic a firem brzdí propad příjmů

Ekonom

Zhoršený výkon ekonomiky způsobil nedostatek příjmů, z nichž by bylo možné financovat společné aktivity měst s podnikateli. Přesto má ale smysl, aby se radnice nadále snažily o spolupráci s podniky. Shodli se na tom účastníci setkání, které proběhlo u příležitosti vyhlášení výsledků průzkumu Město pro byznys 2012 ve Zlínském a Jihomoravském kraji.
„Menší firmy dnes často bojují o holou existenci,“ připomněl Antonín Pařízek, místostarosta města Bystřice pod Hostýnem. U velkých podniků podle zástupců radnic hodně záleží na tom, jaký je přístup majitelů. Problémy s komunikací vznikají hlavně u firem ve vlastnictví japonských či korejských korporací. Jak ale upozornil místostarosta vítězného Holešova Rudolf Seifert, značné rozdíly jsou i mezi evropskými podniky. „V našem městě působí společnost Nestlé Sfinx, kde se management střídá každé dva roky. Ředitelé přijíždějí ze Slovenska, Francie, Itálie, a nemají vztah k městu,“ dodal.
Výrazně lepší spolupráce je tam, kde podnikatelé a radní sdílejí jednoznačný společný zájem. Tak je tomu například v Luhačovicích, lázeňském městě, jež se ve Zlínském kraji umístilo na čtvrtém místě. „Jsme s podnikateli na jedné lodi,“ říká místostarostka Marie Semelová. Jihomoravský kraj zase patří k těm, kde se zástupci radnic s podnikateli nadprůměrně často setkávají nejen společensky, ale také v různých radách (například pro průmysl či cestovní ruch). Navíc patří mezi nejatraktivnější regiony z hlediska turistiky, což vede k tomu, že obě strany spolupracují při propagaci. Místostarosta vítězného Vyškova Roman Celý se domnívá, že prospěšné vztahy mezi vyškovskými podnikateli a radnicí mají solidní základ z 90. let, kdy se městu podařilo vybudovat průmyslové zóny, které přilákaly spoustu investorů. Prosperitě pak podle něho pomohly rovněž „umělé turistické atrakce“ – místní akvapark a Dinopark.
Na druhém místě v Jihomoravském kraji skončily Šlapanice. Tajemník radnice Václav Hrabálek tvrdí, že se lze domluvit i se zahraničními podniky. „Chce to něco jim nabídnout a držet slovo,“ zdůrazňuje. Starosta „třetího“ Mikulova Rostislav Koštial má na vztahy s podnikateli jednoduchý recept. „Každý rok je sám navštívím s lahví vína. Vím, že mají málo času. Pokud bych si sedl na radnici a čekal, až přijdou, čekal bych marně,“ říká. Radnici města Slavkov u Brna, jež obsadilo čtvrté místo v Jihomoravském kraji, se zase vyplatila pravidelná setkání s podnikateli a organizování „veletrhu místních firem“.
Týdeník Ekonom vyhlásil srovnávací průzkum Město pro byznys již popáté. Partnery projektu jsou kromě týdeníku Ekonom také společnost PPF, Metrostav a Škoda Transportation. Partnerem krajských kol je ČD – Telematika. Odborným garantem je Hospodářská komora. Data vyhodnocuje agentura Datank.