Nejlépe se podniká v Nové Pace

Hospodářské noviny – Jakub Horáček

Podnikatelé nepotřebují pomoc, ale férový přístup, tvrdí Rudolf Cogan, bývalý starosta Nové Paky. Právě ta získala pro letošní rok titul Město pro byznys, který pravidelně vyhlašuje týdeník Ekonom. „Firmy potřebují záruku, že zakázky vyhrají jen ty nejlepší,“ dodává. Podle Cogana je potřebné s podnikateli mluvit, proto také vedení v Nové Pace rok co rok pořádá setkání s místními společnostmi. „Stala se z toho prestižní záležitost,“ tvrdí Cogan, který za obec ocenění převzal.
Nová Paka se opakovaně umísťuje na prvních příčkách také v krajských kolech. Úspěch v celorepublikovém srovnání ale tamější radnice slavila pouze jednou, v roce 2011. Letos si titul zasloužila především za vstřícný přístup veřejné správy. Například živnostenský odbor nejlépe obstál v testu elektronické komunikace. Radnice také nastavila na nízkou úroveň daň z nemovitosti a další místní poplatky. Za Coganova vedení Nová Paka také šetřila. „Nechce rozpočet projíst běžnými náklady,“ vysvětluje.
Během vyhlášení, které se uskutečnilo včera v pražském Jazz Docku, proběhla debata několika starostů vítězných obcí z krajských kol. Řeč padla i na dotace. Starostové se shodli, že s nimi často zápasí, neboť podmínky čerpání jim svazují ruce. Například v Humpolci, který ve srovnání v tomto roce skončil na druhém místě, radnice z dotací postavila kompostárnu. Bohužel ale kvůli dotačním pravidlům nemůže uzavřít smlouvy s ostatními obcemi, aby ji také mohly využívat. „Dotacemi se vše deformuje,“ stěžuje si humpolecký starosta Jiří Kučera.

NEJLEPŠÍ MĚSTA PRO BYZNYS 2014

1. Nová Paka 2. Humpolec 3. Pelhřimov 4. Šumperk 5. Nové Město nad Metují

6. Ostrov 7. Dobruška 8. Odry 9. Vyškov 10. Prostějov Poznámka: Výzkum Město pro byznys srovnává obce s rozšířenou působností podle 34 kritérií, jež hodnotí podnikatelské prostřední a přístup veřejné správy k byznysu. Srovnání v mnoha desítkách obcí přihlíží například k počtu firem, ceně pozemků, nezaměstnanosti, ale také k úředním hodinám obecního úřadu. Žebříček zpracovává agentura Datank.

O autorovi| Jakub Horáček, jakub.horacek@economia.cz