Hustopeče jsou městem pro byznys

2011 Mladá fronta DNES str. 53 Příloha – Hustopeče Tereza Režňáková V Hustopečích se podnikatelům daří a dobré podmínky pro podnikání oceňují. I díky nim město poskočilo v anketě Město pro byznys z loňského devátého místa až na stříbrnou příčku. Nízké ceny, spokojení podnikatelé, rozvíjející se cestovní ruch a málo znečištěné životní prostředí. To jsou hlavní body, které vynesly Hustopeče na stříbrný stupínek v letošním průzkumu Město pro byznys. Hustopeče, které se klání zúčastnily již šestým rokem, tentokrát v celkovém hodnocení porazily dalších 20 jihomoravských měst. V kategorii čisté životní prostředí se dokonce umístily na prvním místě. 1. Hodnocení podnikatelů Hlavně díky pozitivnímu hodnocení místních podnikatelů se Hustopeče vyšvihly na přední místa v anketě. „V letošním ročníku Hustopeče bodovaly díky nízkým cenám a dobrému vysvědčení, které vystavili podnikatelé své radnici,“ uvedl analytik společnosti Datank Michal Kaderka. Představitelé města si myslí, že je to hlavně kvůli tomu, že se podnikatelům snaží vyjít vstříc. „S místními podnikateli pořádáme pravidelná setkání a snažíme se vyhovět jejich požadavkům,“ vysvětlil místostarosta Libor Sadílek. Snahu města hodnotí pozitivně i ředitel hotelu Centro Michal Nešpůrek. „Kdo by to pozitivně nehodnotil. Ještě jsou sice věci, které by se daly zlepšit, ale aspoň se něco děje,“ zhodnotil podnikatel. Podnikatelé podle něj oceňují hlavně rozvíjející se infrastrukturu a investiční příležitosti. 2. Infrastruktura a investice Město se snaží investovat zejména do infrastruktury, díky které se mu daří získávat nové investory a budovat další pracovní místa. „Podařilo se nám zasíťovat několik lokalit včetně průmyslové zóny v Šakvicích a také jsme přilákali nové silné investory, a to včetně zahraničních,“ uvedl Sadílek. Jednou z nových firem je například společnost Hilľs Pet Nutrition vyrábějící krmiva pro zvířata. „Tato firma stejně jako mnohé další zpracovává zemědělskou prvovýrobu z naší oblasti, což je také velmi pozitivní faktor,“ upozornil místostarosta. Díky investicím města za posledních několik let v Hustopečích vznikla asi stovka nových pracovních míst. „Je dobře, že se daří investovat a vytvářet nová pracovní místa i v ekonomicky nelehké situaci,“ ocenil Hustopeče hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek. Hustopeče také úspěšně čerpají dotace z Evropských fondů. „Uspěli jsme například s žádostí o dotaci na regeneraci panelákového sídliště Větrná, kde žije přibližně 1 500 obyvatel. Získali jsme čtyři miliony korun,“ uvedl Sadílek. Z evropských peněz se bude financovat také nové moderní vybavení pro školku či rekonstrukce bazénu. 3. Nízké ceny Kladné hodnocení získaly Hustopeče také v kategorii cenového prostředí jak pro obyvatele, tak pro podnikatele. „V této kategorii se posuzují ceny pozemků, ceny bytů a ceny nemovitostí určených k podnikání,“ vyjmenoval místostarosta. Podle něj se ukázalo, že se s odstupem jednoho až dvou let projevily investice do zasíťování nových pozemků do nové nabídky na výstavbu rodinných domů i bytů. 4. Cestovní ruch Ve městě kvete také cestovní ruch. Většinu turistů láká hlavně víno a mandloňové sady, z čehož těží místní vinaři a hoteliéři. „Hustopeče mají zhruba šest tisíc obyvatel, ale lůžek je u nás kolem devíti set,“ upozorňuje místostarosta. Radnice se také snaží turistiku ve městě a jeho okolí podporovat. „Budujeme například naučnou stezku a rozhlednu v mandloňových sadech,“ uvedl David Langar ze společnosti Kamenný vrch, která má mandloňové sady v pronájmu. Hustopeče se také snaží o propagaci města jako celku. Ani ekonomická krize turistický ruch příliš nezasáhla. „Na rozdíl od výrobních odvětví na tom nebylo pohostinství špatně. Změnila se sice skladba hostů, ale potvrdilo se, že jíst a pít se bude pořád,“ pochvaloval si místostarosta. Podle něj se městu daří skloubit dvě důležité věci: průmyslovou výrobu a turismus. „Fungují u nás stabilní společnosti, což zlepšuje zaměstnanost. Pečlivě se věnujeme rovněž propagaci města a daří se nám lákat návštěvníky. Investice do infrastruktury cestovní ruch také podporují,“ řekl Sadílek. 5. Životní prostředí Podle průzkumů je v Hustopečích nejméně znečištěné životní prostředí, ačkoli město leží v blízkosti dálnice. „Je to hlavně díky tomu, že podnikatelé ve výrobě používají moderní technologie,“ pochvaloval si hustopečský místostarosta. 6. Jak vylepšit slabiny O titul Město pro byznys se Hustopeče chtějí ucházet i příští rok a proto radnice už teď začíná přemýšlet, jak vylepšit slabiny. „Dlouhodobě víme, že se musíme zaměřit na prevenci kriminality a prevenci protidrogové problematiky. I nadále pracujeme na transparentnosti a zprůhlednění informací z města směrem k občanům a firmám,“ vypočítává Sadílek. Podnikatelům chce město vyjít vstříc i změnou úředních hodin. „Lidé, kteří nestihnou přijít v úřední den, by se mohli ke konkrétnímu úředníkovi objednat předem po telefonu i mimo standardní úřední hodiny,“ plánuje místostarosta. Hustopeče také chtějí vyjít vstříc turistům, kteří hledají informace na webu města. „Na portálu našeho města plánujeme oddělení výkonu státní správy a samosprávy a zadávání veřejných zakázek od turistického a volnočasového portálu,“ dodal Sadílek. *** FAKTA Město pro byznys 2011 * Obce se hodnotí na základě 50 kritérií rozdělených do šesti oblastí: podnikatelské prostředí, kvalita lokality, pracovní trh, kvalita veřejné správy, cenové podmínky, telefonický průzkum mezi podnikateli. * Vyhlášení celorepublikového žebříčku 227 obcí výzkumu se bude konat 24. listopadu v Praze. * Loni byly Hustopeče 9., letos se vyšvihly až na 2. místo. * Partnery srovnávacího průzkumu, který vyhlašuje týdeník Ekonom, jsou zpracovatel výzkumu agentura Datank a společnost Eurovia CS. Foto popis| Tři nejlepší Anketu Město pro byznys letos na jižní Moravě vyhrál Slavkov u Brna, cenu za druhé místo přebíral pro Hustopeče místostarosta Libor Sadílek (vlevo), na třetím místě skončily Židlochovice. www.mestoprobyznys.cz Regionální mutace| Mladá fronta DNES – jižní Morava