Hitparáda byznysu: lázně vítězí i s pihou na kráse

7.10.2011 Mladá fronta DNES str. 01 Titulní strana
Jana Plechatá s přispěním Michal Houdka
Mariánské Lázně kralovaly srovnávacímu průzkumu, který v kraji hledá „Město pro byznys“. Nicméně v očích místních podnikatelů si proti loňsku pohoršily. I tak je však nadprůměrné výsledky v 50 kritériích usadily na trůn v konkurenci dalších šesti měst, včetně Varů.

MARIÁNSKÉ LÁZNĚ Nejlepším městem pro podnikání v Karlovarském kraji jsou Mariánské Lázně. Alespoň podle výzkumu Agentury Datank, která srovnávala údaje z tradiční ankety Město pro byznys. Přátelský postoj obcí k podnikatelům hodnotila na základě padesáti kritérií, jako je podnikatelské prostředí, lokalita, podmínky pracovního trhu, přístup veřejné správy nebo cenové podmínky.
Mariánské Lázně zvítězily už podruhé za sebou, druhou příčku obsadil Ostrov a třetí skončil Cheb. Hodnotu vítězství města však snižuje subjektivní hodnocení tamních podnikatelů. V jejich očích zářily méně než loni.
„V hodnocení tvrdých dat obstály nadprůměrně. Pohoršily si ale v pěti kritériích, která jsou podložena subjektivním názorem podnikatelů. Možná je to i tím, že vítězství získaly už loni a tím pádem se zvýšily podnikatelské nároky vůči radnici,“ míní Michal Kaderka, analytik společnosti Datank. Podle něj je tato reakce běžná. Vítěz ankety Město pro byznys nemusí být podle organizátorů zrovna v „podnikatelském rozletu“. Důležité je, aby město mělo potenciál a s podnikateli spolupracovalo. A to je podle starosty Zdeňka Krále případ Mariánských Lázní.
Město si podle starosty titul zaslouží jednak díky nejnižší nezaměstnanosti v kraji a pak také za současný rozvoj centra a čtvrti Úšovice, kde bydlí nejvíc obyvatel. „Hodně investujeme do parků ve středu města. Zrovna připravujeme projekt za 60milionů na oživení jednoho z nich. Vyšli jsme vstříc i investorům ze zemí bývalého Sovětského svazu, kteří mají zájem o rekonstrukce pěti zchátralých lázeňských domů. Velmi se rozvinula i jižní část města,“ říká Zdeněk Král.
Mariánské Lázně se pod Královým vedením už pustily do stavby první etapy projektu Nová Chebská, který během dvou let vytvoří nové obchodně-správní centrum. „Nerostou tady jen obchody, přibývají i služby,“ zdůrazňuje starosta.
Velkým přáním mnoha obyvatel Mariánských Lázní zůstává, aby přilákalo další nové investory, kteří by vytvořili další pracovní místa. Po tom volá i šéf společnosti Léčebné lázně Mariánské Lázně Lev Novobilský. „Je třeba ale ocenit, že se zlepšují vztahy mezi podnikateli a městem. To vždycky nebývalo,“ dodává jedním dechem Novobilský.

» Pokračování na straně B2

Hitparáda byznysu: lázně vítězí i s pihou na kráse
» Pokračování ze strany B1

Rozvoj byznysu v kraji rádi vidí také lidé z Agentury pro podporu podnikání a investic CzechInvest. Léta bojují za to, aby do kraje, kterému v podstatě chybí špičkový průmysl, přilákali velké investory. „Je to začarovaný kruh. Kraj nemá žádné nanotechnologie, žádné strojírenství. Pořád jsme průkopníci porcelánek a region žije pouze z lázeňství, které nemá skoro žádnou přidanou hodnotu. Když už nás investor osloví, krachujeme na tom, že máme málo prostoru v průmyslových zónách. A když už něco seženeme, zase ztroskotáme na nedostatku kvalifikovaných lidí,“ hodnotí situaci Barbora Krejčová z CzechInvestu.

***

FAKTA
Celkové výsledky
Město pro byznys
1. Mariánské lázně
2. Ostrov
3. Cheb

Vybraná dílčí uznání
Mariánské Lázně
za boj s nezaměstnaností
Kraslice
za dobré hospodaření města
Sokolov
za otevřenost místních úřadů
Aš za nejvyšší spokojenost
podnikatelů s místním
podnikatelským prostředím
Ostrov za nejvyšší spokojenost
podnikatelů s prací radnice

Vyhlášení celorepublikového žebříčku soutěže Město pro byznys 2011 se uskuteční 24. listopadu. Například ze sousedního Plzeňského kraje je ve hře vítěz regionálního kola – Klatovy.

Regionální mutace| Mladá fronta DNES – karlovarský kraj