Děčín je Městem pro byznys

Anketa se letos konala podesáté, vychází z údajů analytiků.

Děčín – Loni bronzový, letos bral zlato. Děčín se stal za svou vstřícnost k podnikatelům Městem pro byznys Ústeckého kraje. Dokázal porazit Teplice a Lovosice, které skončily na dalších místech. Podle hospodářské komory by se ale mohli podnikatelé zapojit do dění ve městě více. Této možnosti však nevyužívají.

„Všechny obce a města se snaží o plynulý rozvoj a čas od času dostanou zpětnou vazbu, jestli jdou správnou cestou. A právě tato ocenění jsou milníky, kterých si velmi vážíme,“ sdělila první náměstkyně primátorky Děčína Hana Cermonová.

Děčín si podle analytiků agentury Datank v Ústecanalytiků kém kraji vede nejlépe v přístupu veřejné správy.

„Město boduje především svými webovými stránkami, které jsou z hlediska podnikatelského obsahu třetí nejlepší v kraji,“ řekl za pořadatele ankety David Pavlát. Hodnotící komise ocenila také rychlost a věcnost reakcí na e-mailové dotazy nebo nízkou daň z nemovitosti, kde si Děčín dlouhodobě drží nejnižší možný koeficient. Majitelé velkých areálů tak mohou při porovnání s jinými městy každoročně ušetřit nemalé peníze.

„Stejně jako loni zůstává městem s nejvyšším podílem podnikatelů v kraji, také ceny stavebních pozemků jsou druhé nejnižší,“ doplnil Pavlát další důvody, které vedly k zisku titulu pro Děčín.

 Podle hospodářské komory ale vázne zapojování podnikatelů do života ve městě, nevyužívají prý možnost ovlivnit podobu Děčína v dalších letech. Na to se zaměřuje především strategický plán rozvoje.

„Na jednu stranu slyšíme a čteme, jak město není vůči podnikatelům vstřícné. Ale jakou jednotnou formou předávají podnikatelé své požadavky na radnici? A musí to být jednotnou formou, protože radnice nemůže vycházet vstříc každému konkrétnímu podnikateli,“ uvedl Jiří Štajner hospodářské komory, který já zároveň zastupitelem za hnutí ANO, které v Děčíně vede radniční koalici.

Podle jeho slov podnikatelé tuto možnost měli.

Na radnici totiž vznikla při přípravě strategického plánu pracovní skupina, ve které měli své návrhy přednést právě podnikatelé.

„Jenže o práci v této skupině nebyl zájem. Podnikatelé se nejsou schopni shodnout ani na tak jednoduché věci, jako je režim parkování ve městě vzhledem k různým povahám podnikání. Někteří potřebují mít stálé místo na stání, jiní potřebují, aby se auta co nejrychleji točila,“ dodal Štajner s tím, že by pomohl vznik cechů nebo jiných zájmových skupin, které by pak mohly hájit jednotlivé skupiny podnikatelů. Na stříbrné pozici se v kraji umístily Teplice.

V regionu vynikají nejvyšším podílem malých a středních firem, třetí nejnižší nezaměstnaností a velmi nízkou dlouhodobou nezaměstnaností. Vůbec nejlepší jsou Teplice z hlediska likvidity. Třetí místo berou Lovosice, které těží z výborné dopravní dostupnosti a celkově výborného podnikatelského prostředí. Mají v rámci kraje nízkou nezaměstnanost a naopak vysoký přírůstek obyvatel. Město je velmi dobré v kritériu podpory webových stránek, kdy se z hlediska podnikatelského obsahu na webu radnice umístilo v kraji na druhém místě.

Vítězství v anketě se do okresu Děčín vrátilo po dvou letech. V roce 2016 se totiž Městem pro byznys stal Varnsdorf, který letos skončil až osmý. Tehdy se do hodnocení promítlo hospodaření města nebo vysoký počet studentů středních škol. Ti studují jednak na velké krajské škole, jednak na soukromé škole továrny na obráběcí stroje TOS. O příčku za Varnsdorfem byl Rumburk.

Zdroj: Děčínský deník, 17. 2. 2018