Hradec Králové je podnikání zaslíbený

Krajské město se vyhouplo do čela letošních výsledků srovnávacího výzkumu Město pro byznys. Stojí za tím vyrovnané výsledky v hlavních dvou kategoriích výzkumu, tedy v podnikatelském prostředí i v přístupu veřejné správy. Na dalších stupních vítězů se v Královéhradeckém kraji umístily Dobruška a Nová Paka. Ve výzkumu, jehož výsledky jsou každoročně vyhlašovány na krajských setkáních Svazu měst a obcí a který zpracovává analytická agentura Datank, jsou hodnoceny všechna města a obce s rozšířenou působností v rámci celé České republiky.

Hradec Králové nabízí vyvážené podnikatelské prostředí
Krajské město se může pochlubit vůbec nejvyšším podílem firem, a to i těch malých a středních. Z hlediska podnikatelského prostředí těží také z dobré dopravní dostupnosti. Velmi kvalitních výsledků dosahuje Hradec Králové v přístupu veřejné správy. Má v kraji vůbec nejkvalitnější webové stránky z pohledu podnikatele, nadprůměrně dopadl i v testu elektronické komunikace, která je ověřována fiktivními podnikatelskými dotazy. Magistrát rovněž vynakládá vysoký podíl finančních prostředků na oblast vzdělávání, kulturu a sport, což zvyšuje atraktivnost města. Pokud jde o hodnocení radnice ze strany podnikatelů, ti jsou při celorepublikovém srovnání v Královéhradeckém kraji nejvíce spokojeni s rozsahem úředních hodin, kvalitou e-mailové komunikace a vstřícností a ochotou při řešení problémů.

„Můžu za město říci, že jsme velice rádi a je to pro nás čest, že jsme tuto cenu získali. Co se týká byznysu, město Hradec Králové se snaží podporovat podnikatele, zejména významná podpora byla v době koronavirové krize, kdy jsme se snažili podnikatelům prominout nájmy a myslím, že to také ocenili. Pokud jde o rozvoj podnikání, tak na tom pracujeme průběžně a soustavně,“ říká 1. náměstkyně primátora Hradce Králové Monika Štayrová.

Dobruška láká cenami stavebních pozemků, v Nové Pace jsou nejvyšší platy
Ve stříbrné Dobrušce jsou v rámci kraje nejnižší ceny stavebních pozemků, což se také odráží v nejrychleji se rozvíjející bytové výstavbě a také nadprůměrnému nárůstu počtu obyvatel. Nejnižší je rovněž daň z nemovitosti, ve městě je také v rámci regionu velmi nízká nezaměstnanost. Radnice umí hospodařit, o čemž svědčí nejnižší náklady na dluhovou službu. Město zaznamenalo rovněž nejvyšší scóring úředních hodin. Na stupně vítězů dosáhla ještě Nová Paka, která má nejvyšší podíl podnikatelů a stejně tak nejvyšší podíl studentů a učňů v odborném vzdělávání. Ve městě jsou v rámci regionu nejvyšší průměrné platy, radnice se může pochlubit nejvyšší likviditou a také bohatou podporou podnikatelů. Například prodává zasíťované pozemky za nižší než nákladovou cenu, umožňuje využívat veřejné prostranství pro předzahrádky bez poplatků. Poskytuje také individuální konzultace a pomoc při projektech i mimo pracovní dobu úřadu a zapojuje podnikatele do tvorby strategických dokumentů města.

„Srovnávací výzkum Město pro byznys pomáhá samosprávám na základě sdílení zkušeností orientovat se v podnikatelském prostředí. Veřejnost na základě sestaveného žebříčku nejlepších měst s největším podnikatelským potenciálem zase může hodnotit práci svých zastupitelů. Sdílení dobré praxe a předávání zkušeností z jiných regionů jsou možnosti, které výzkum Město pro byznys samosprávám nabízí, a to je také důvod, proč ho Svaz měst a obcí ČR podporuje,“ říká předseda Svazu měst a obcí František Lukl.

Srovnávací výzkum Město pro byznys již dvanáctým rokem hodnotí podnikatelský potenciál měst a obcí v České republice. Detailnímu zkoumání jsou podrobena všechna města a obce s rozšířenou působností. Analytici agentury Datank, která za výzkumem stojí po datové stránce, dělí své hodnocení do dvou hlavních kategorií, podnikatelské prostředí a přístup veřejné správy. Pořadí vyhodnocuje za jednotlivé kraje a také za celou republiku. V rámci výzkumu jsou shrnuty všechny důležité informace a statistická data, která dále rozvíjejí diskuzi o vývoji podnikatelského prostředí v ČR. V letošním ročníku analytici zaměřili ještě větší pozornost na kategorii přístup veřejné správy, kterou mohou radnice svými aktivitami přímo ovlivnit. Zařazeno bylo také dotazníkové šetření mezi podnikateli, jak jsou spokojeni se službami radnic v jednotlivých oblastech a také dotazník zjišťující, jaké aktivity radnice vyvíjejí směrem k podnikatelům, ale nejen jim. Cílem bylo více zohlednit fakt, že Město pro byznys musí být také místem, kde se dobře žije nejen podnikatelům, ale i jejich rodinným příslušníkům a jejich zákazníkům. Vyhlašovatelem výzkumu je týdeník Ekonom, partnerem Stavební skupina EUROVIA CS.

Fotografie naleznete zde.